Your company account is blocked and you cannot place orders. If you have questions, please contact your company administrator.

Köpvillkor

Snabblänkar:  Betalning  /  Leverans  /  Retur  /  Reklamation  /  Returadress

Inledning

Dessa allmänna köpvillkor gäller för köp hos Grolls/Swedol AB (publ), org nr. 556127-6188, via webbplatserna www.grolls.se, swedol.se
För utförliga kontaktuppgifter vänligen se slutet av dessa allmänna köpvillkor.

Trygg E-handlare

Swedol är certifierade Trygg e-handlare. Trygg e-handel skapar tydligare, enklare och enhetligare riktlinjer för vad som gäller vid e-handel. Vill du veta mer om Trygg E-handel och de krav som ställs på oss på i anledning av certifieringen, läs mer på www.tryggehandel.se.

Kontakta oss

Telefon: 020-59 98 48
Postadress: Box 4154, 422 04, Hisings Backa
E-post: order@grolls.se

Tvister

Vid tvist har du självklart möjlighet till att vända dig till Allmänna reklamationsnämnden – ARN. Vi följer alltid ARNs rekommendationer.

Beställning

Vi ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande. Endast produkter som finns på lager för leverans från vårt centrallager kan beställas från vår webbplats. Om du önskar boka en restnoterad produkt ber vi dig ta kontakt med kundtjänst, se kontaktuppgifter nedan eller i slutet av dessa allmänna köpvillkor. En order som lagts på webbplatsen är bindande. Du får en bekräftelse av din order i form av en orderkopia av beställningen. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning måste du så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst.


Leveranstid

Normal leveranstid är 3-5 arbetsdagar. Det skickas ut ett mail om försening. Konsument har möjlighet att häva köpet vid eventuell försening.

Leverans och ej utlösta paket

Leverans sker till folkbokföringsadresser inom Sverige för privatpersoner. Vi lämnar normalt varorna till PostNord AB inom 1-3 vardagar från att beställningen genomförts. Därefter har PostNord AB en beräknad leveranstid om 1-3 dagar. Fraktkostnaden är fast och uppgår till 69 SEK (exkl. moms) per beställning, eller om din order överstiger 1000 SEK exkl moms, så bjuder vi på fraktavgiften. För dig som är företagskund bestäms fraktkostnaden i ditt avtal.


Ångerrätt

Vår målsättning är att du ska bli helt nöjd med den vara eller de varor du köper hos oss. Du har därför rätt att ångra ditt köp, utan att ange något skäl, inom 14 dagar från att du, eller någon du bett ta emot varan, har tagit emot den.

Vill du ångra ditt köp måste du meddela oss detta. Meddelandet måste klart och tydligt ange ditt beslut att frånträda avtalet, alltså ångra köpet. Du kan använda den mall som finns att ladda ner på vår webbsida, men du måste inte använda den. Vi ber dig observera att det inte betraktas som ett utnyttjande av ångerrätten att inte hämta ut ett paket eller att inte ta emot en leverans. Skicka gärna meddelandet via post eller e-post på nedan angivna adresser. För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar ditt meddelande om att du tänker utöva ångerrätten innan ångerfristen gått ut.

Undantag

Ångerrätten gäller inte för varor med bruten plombering som inte lämpligen kan återlämnas på grund av hälso- eller hygienskäl, t.ex. underkläder.

Returvillkor

Om du ångrar ditt köp måste du sända tillbaka varan till oss, vår postadress finner du i slutet av dessa allmänna köpvillkor. Du måste sända tillbaka varan utan onödigt dröjsmål och eller senast 14 dagar efter den dag då du meddelat oss om ditt beslut att frånträda avtalet. För att du ska hinna fullfölja din ångerrätt i tid räcker det med att du skickar varan innan ångerfristen gått ut. Vänligen bifoga den returfraktsedel som var bifogad vid leveransen. Varan bör skickas tillbaka med eventuell originalkartong.

Du får självklart titta på och undersöka varan. Tänk då på att hantera varan varsamt och endast i den utsträckning som är nödvändigt för att fastställa varans art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera varan som du skulle få ha gjort i butik. Om du hanterat varan utöver vad som är tillåtet är du ansvarig för varans minskade värde och vi har rätt att vid återbetalningen göra avdrag för värdeminskningen.

Du får själv stå för kostnaden för returfrakten.

Det är du som kund som står risken för att varan skadas eller försvinner under returfrakten så vi ber dig överväga lämpligheten i att se till att varan är försäkrad samt att den är väl emballerad. Tänk på att inte sätta adresslappen direkt på originalkartongen/produktpåsen.
Godkänd retur krediteras.

Har du några frågor – kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!


Reklamation

Om det finns ett fel i varan eller om det uppstått fel eller dröjsmål i leveransen kan du ha rätt att reklamera ditt köp. Du kan då ha rätt att kräva avhjälpande, omleverans, prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet eller, i allvarliga fall, rätt att häva köpet. Du kan dessutom ha rätt att kräva skadestånd.

Om du anser att det finns ett fel i en vara ska du lämna oss meddelande där du beskriver felet. I meddelandet måste vi även få information om referens nr och orderdatum. Använd gärna vår retur- och reklamationsblankett som finns att ladda ner på vår webbsida. Skicka meddelandet till den adress som du finner i slutet av dessa allmänna köpvillkor. Tänk på att du måste skicka meddelandet inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Meddelande som skickas inom två månader efter det att du märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. Du måste senast reklamera felet inom tre år från det att du har tagit emot varan.

Vid giltig reklamation står vi för alla dina kostnader, t ex returfrakt, i anledning av reklamationen. Bifoga en kopia på kvittot för returfrakt eller dina andra kostnader i ditt brev eller e-postmeddelande för en så snabb hantering som möjligt.

Har du några frågor – kontakta vår kundtjänst så hjälper vi dig!


Betalning

Vi erbjuder betalning via Klarna alternativt faktura direkt via Swedol AB/Grolls, för godkända företag. Via Klarna kan du betala antingen med kontokort eller via Klarnas fakturatjänst. Klarnas köpvillkor hittar du här.

Villkor för faktura via Swedol AB/Grolls

Efter godkänd kreditprövning är betalningsvillkoret 30 dagar. Betalning ska vara Swedol AB tillhanda på fakturans angivna förfallodag. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad påminnelseavgift om 60 kr. Efter förfallodagen debiteras dröjsmålsränta med 10 %. Eventuell anmärkning mot fakturan ska göras inom 8 dagar efter fakturadatum.

Swedolkoncernen arbetar aktivt för att minska miljöpåverkan och även den minsta sak kan göra skillnad, därför vill vi minska vår pappersförbrukning och istället skicka våra fakturor digitalt.
För att mottaga digitala fakturor, kontakta efaktura@swedol.se och uppge ditt kundnummer eller organisationsnummer, samt vilken e-postadress ni vill använda för elektroniska fakturor.
För pappersfaktura tillkommer 29 kr exkl. moms i fakturaavgift.

Information om överlåtelse

Fordran kommer att överlåtas till PayEx Credit AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx Credit AB på det konto som PayEx Credit AB anvisar på fakturan.


Bolags- och kontaktinformation

Grolls / Swedol AB (publ)
Org. nr 556127-6188

Postadress: Box 4154, 422 04 Hisings Backa

Besöksadress: Importgatan 23, Göteborg

Telefon: 031-742 16 00


Kundtjänst: 020-59 98 48

E-postadress: order@grolls.se Telefax: 020-22 14 98

Returinformation

  • Byten och returer skall vara överenskomna med Grolls/Swedol och ske inom 14 dagar från fakturadatum
  • Plagg med tryck bytes ej
  • Förpackningen skall vara obruten och artikeln ingå i vårt standardsortiment
  • Ange alltid orsak samt bifoga kopia på faktura eller följesedel
  • Om Grolls/Swedol ej är orsak till returen förbehåller vi oss rätten att ta ut en avgift på 20% av varans pris vid fakturatillfället
  • Returfrakt betalas av avsändaren.

För att göra en reklamation skall denna blankett fyllas i och bifogas till godset vid returen.

Önskar du istället göra en retur (t.ex. på grund av fel storlek) skall istället detta dokument fyllas i och bifogas till paketet. Du skickar försändelsen sedan till:

Grolls AB
Returavdelningen
Importgatan 23
422 46 Hisings Backa
Tel: 031-742 16 00

Swedol AB
Box 631
135 26 Tyresö
Tel: 08-712 00 00

Produkter
Sök
Butiker